Då ska jag försöka berätta och sammanfatta vad jag hade för mig i början av denna vecka. Det var nämligen dags för tredje träffen tillsammans med ryttarutvecklingsgänget. Jag missade ju tyvärr träff nummer 2 då Romeo var skadad så det var väldigt roligt att komma ner igen.
 
Varing för långt inlägg!
 
I måndags efter jobbet körde jag ner till Västerås, tog lite längre tid än vanligt då bilen inte riktigt ville samarbeta och jag tror oblanas i hjulen är boven, fick alltså köra lite långsammare än beräknat hela vägen ner. Men var framme i Peters lägenhet lagom till läggdags.
 
Tisdagmorgon började med frukost på Strömsholm 8.30, vi blir verkligen bortskämda med bra mat och fika dessa dagar.
Klockan 9.00 körde vi igång, vi började självklart att titta på och diskutera Jerringpriset, där Peders tacktal var riktigt bra och jag tror även dom som inte är så insatta i sporten kunde få en liten bild av magin.
 
Därefter körde vi igång med Mental träning tillsammans med Johan Plate, först en liten föreläsning och uppfräschning om det vi pratade om sist. Men sedan fick vi även jobba själva med att bland annat kartlägga hur det ser ut nu, se vad vi vill uppnå och förbättra i livet avseende mentalträning, skriva ner mål och där skulle det vara både prestation-, resultat- och känslomål.
Vi fick även botanisera bland en rad böcker där det fanns en himla massa tips och övningar på mentala redskap att använda sig av.
Boken nedan fick föjla med mig hem för fortsatt jobb på den här punkten.
 
Efter en kort lunchpaus fortsatte vi med föreläsning om sits och balans av Birte Vogelius.
Det här var så himla bra, jag tror verkligen alla fick med sig en massa matnyttigt.
För att försöka sammanfatta det hela till er, så tittade vi på inverkan och sitsen från huvudet ner till fötterna och vad små förändringar gör för skillnad i både hästens kropp och dess förmågan att arbeta på rätt sätt. Detta var jätte spännande och det slår mig att det är rätt märkligt att så mycket av detta var nytt för oss alla. För man har så många gånger hört vrid om händerna eller titta upp och trots detta kan jag inte påminna mig om att jag fått veta varför jag ska göra detta och vad det gör för skillnad för hästen om jag gör si eller så.
 
Med denna föreläsning fick vi också prova en del olika övningar för framförallt rörligheten. Dessa ska jag verkligen forsätta med hemma, för även om vi bara jobbade med dom kanske tio minuter märkte jag stor skillnad redan där.
 
 
 

Efter detta var det dags för kostföreläsning och vi fick bland annat snickra ihop en smoothie.
 
Sedan bar det av ner till ridhuset där vi hade en clinic med Jens, Lussan och Janne.
Vi hade fått förbereda frågor och först red Jens en av sina hästar och sedan fick vi se en av Lussans elever på en riktigt fin 7-åring. Alltid spännande och vi hann med att averka allt ifrån piaffinlärning till hur vida man bör vända ifrån hästen på väg mot ett hinder. Väldigt spännade och intressant då vi är alla grenar på plats samtidigt och man får höra deras upplägg och tankar.
Detta fortsatte sedan med middag tillsammans med dessa och mer frågor och diskutioner om allt ifrån träningsupplägg till olika ridtekniska problem.
 
 
Efter detta somnade man ganska snabbt, otroligt inspirerande dag och jag var taggad som tusan på fortsättningen.
 
Onsdagen började redan 7.30 med frukost tillsammans med Lussan där vi pratade om alltifrån tävlings och träningsupplägg till kürskapande. Vi fick även med oss en uppgift av Jens där vi skulle fundera ut 5 förbättringar i vardagsarbetet vi ska jobba med, detta kan vara alltifrån stort till smått.
Detta tillsammans med att han ville att vi skulle reflektera over hur mycket tid vi la på det administrativa i vår satsning gjorde att de allra flesta av oss nog fick oss en tankeställare.
 
Efter detta var det dags att byta om och ett nästan 2 timmar långt fyspass stod på schemat. Jätte bra kroppsviktsövningar i två cirklar körde vi och jag tror alla hittade sina svagheter och fick med sig en rejäl träningsvärk.
 
 
 
Sedan var det dags för lunch och jag passade också på att bänka mig en stund på ridhuset för att se när Lussan hade träningar, gäller att passa på när man är här nere.
Därefter avslutade vi dessa dagar med en antidoping föreläsning med Sarah Thunholm och Peter Kallings. Nyttigt, lite skrämmande och så viktigt att vi håller oss uppdaterade och informerade om vad som gäller.
 
Sedan rullade jag hemåt med så mycket nya idéer och inspiration, nu ska jag försöka använda en del av helgen till att bena upp det hela och se vilken del jag ska börja med för det finns absolut mycket att förändra, förfina och förbättra.
 
 
Här går det att se en kort filmsnutt i från vår första träff tillsammans.

1 kommentarer

Johanna

22 Jan 2017 12:39

Så kul att du delar med dig! Låter helt fantastiskt roligt och givande!
Jag läste ditt mål-inlägg där du bland annat skrev om att äta BÄTTRE, och att det innebar att äta MER (typ, inget direkt citat men jag fattade det så ;) ) och började gå igenom kostrekommendationer och min egen kost och blev rätt förvånad över att jag, långt från smal, äter alldeles för lite :P
Men har du några kvoter eller nivåer du kör med?
Jag ligger lågt i protein, minsta behov ska vara 0,6 g/kg kroppsvikt (Livsmedelsverket) men för dem som tränar rekommenderas 2 g/kg kroppsvikt och det finns källor (av läkare) som tror att 1,5 g/kg kroppsvikt är mer lagom tydligen?
Men det är MYCKET protein det (om man väger som jag gör ;) för en 40 kg människa är det ju mindre såklart) och det är inte alls lätt att lyckas få i sig :P Har du några tips och trix?

Svar: Det är helt fantastiskt roligt och givande :D Jag svara på detta i ett eget inlägg då det känns alldeles för långt för en kommentar och säkert kan intressera någon mer ;)
Maria Haglund

Kommentera

Publiceras ej