Jag fick en spännande fråga i kommentarsfältet jag tänkte passa på att svara på i ett inlägg.
 
Jag läste ditt mål-inlägg där du bland annat skrev om att äta BÄTTRE, och att det innebar att äta MER (typ, inget direkt citat men jag fattade det så ;) ) och började gå igenom kostrekommendationer och min egen kost och blev rätt förvånad över att jag, långt från smal, äter alldeles för lite :P 
Men har du några kvoter eller nivåer du kör med?
Jag ligger lågt i protein, minsta behov ska vara 0,6 g/kg kroppsvikt (Livsmedelsverket) men för dem som tränar rekommenderas 2 g/kg kroppsvikt och det finns källor (av läkare) som tror att 1,5 g/kg kroppsvikt är mer lagom tydligen?
Men det är MYCKET protein det (om man väger som jag gör ;) för en 40 kg människa är det ju mindre såklart) och det är inte alls lätt att lyckas få i sig :P Har du några tips och trix?
 
Det stammer att ett av mina mål i år är att äta bättre och då mer och med mer och rätt näring. Målet är väl egentligen att jag ska orka mer utan att behöva uppleva dom här djupa trötthets dipparna och osunt sockersug som jag så himla lätt hamnar i där vid 14.30 ungefär på eftermiddagen.
 
Jag har väl egentligen inga kvoter eller nivåer jag kör efter utan har även här, precis som med mitt träningsupplägg, tagit hjälp av bästa Jessica Clarén. Detta både för att jag inte har kunskapen men framförallt för att jag inte har tiden att läsa på, lägga upp plan osv.
 
Det fungerar jätte bra för mig och vi har börjat göra små justeringar. Först fick jag skriva en dagbok med vad jag åt och där konstaterades precis som jag trodde att jag äter för lite och inte tillräckligt bra.
 
Sedan har vi nu tagit steg 1 som har varit att öka frukosten, äter nästan det dubbla nu mot för tidigare, första veckan var det inte så kul, jag kände ingen skillnad och hade så svårt att få i mig det. Men jag kämpade på och redan vecka 2 kände jag stor skillnad på tröttheten på eftermiddagarna.
Det ingick även i steg 1 att äta två lagade mål/dag med mycket grönt och ett mellanmål på eftermiddagen om jag tränade och eller var hungrig.

Detta har jag alltså gjort nu i snart 4 veckor och jag marker jätte stor skillnad på bara detta.
Nu i dagarna ska vi ta steg 2, vi väljer att förändra en del i taget för att det ska bli hållbart och fungera i längden.
 
Hoppas du fick lite tips och trix och tveka inte att fråga igen.
 
Tycker ni detta är intressant att läsa om så jag ska fortsätta dela med mig av hur det fortsätter?
 

1 kommentarer

Johanna

23 Jan 2017 15:43

Åh vad kul :D
Jag vill absolut läsa mer!
Tar dessutom tacksamt emot tips på framförallt mellanmål och frukost :P för jag är så himla fantasilös :D (men så mycket piggare sedan jag la om kosten :D Sambon är alldeles chockad över att jag inte somnar i soffan varenda kväll nu utan faktiskt följer de TV-serier vi brukar "se" (dvs han se och jag sova genom ;))

Svar: Beror helt på vad du gillar, just nu varierar jag mellan ägg (på macka eller bara som det är), frukt (blir oftast en frukt också), riskakor med avocado på, smoothie i olika former ungefär så :)
Maria Haglund

Kommentera

Publiceras ej